onsdag 20 maj 2009

Ett sätt att se det

Jag lämnade in en film för framkallning häromsistens. Ni vet en äkta filmrulle, 36-bilders. Men jag blev så besviken på resultatet för färgerna är tokdassiga och det är lite som en suddig hinna på varje bild. De visar en falsk bild av verkligheten. Den är inte sådär grå - jag var där så jag vet! Jag blev så arg så jag gick tillbaka till fotoaffären för att höra vad det kunde bero på, och hoppades på att det skulle komma fram att de minsann tabbat sig och såklart skulle göra en ny framkallning åt mig. Men icke. Felet kunde t.ex. vara dåliga batterier i kameran eller någon inställning som blivit fel.

Så min kamera är lite som oss människor. Har vi dåliga batterier kan det resultera i att vi blir lite suddiga och ger ett lite grått intryck - men oj vilken falsk bild det är av verkligheten. ;)

2 kommentarer:

Johanna sa...

oj oj vilken insikt ;) Men hurru när ska vi ses dåååå? :) Saknar ju min storasyster kraaaam <3

Micke sa...

Har aldrig hört att dåliga batterier kan försämra bilderna, då tror jag mer på att det beror på fel inställningar, eller kanske fel sorts film beroende på vad du fotat? Nu är det hundra år sen jag fotograferade analogt, men jag vill minnas att ISO-talet på film kan spela roll. Hur som helst, nu blev jag själv lite inspirerad att lämna in min gamla APS-rulle som väntat i över tre år i byrålådan... lite otäckt bara att inte veta vad som finns på den. Men spännande!