tisdag 16 augusti 2011

Löften att göra anspråk på

Jag tror jag har skrivit om det förut men kommer gång på gång tillbaka till det:
Sök först Guds rike och hans rättfärdighet så ska du få allt det andra också.
Jag tror det här är en av de största sanningar vi kan inse. FÖRST Gud. Sen allt annat. Vi lurar oss om vi tror att det blir en omväg att gå via Gud.

Häromdagen läste jag:
"Vet du att det finns 32 500 löften i Bibeln? /.../
Du ska ta emot dessa löften på den här sidan himlen. Det är här du behöver uppleva förståelse - det behöver du inte i himlen. Det är här du ska uppleva helbrägdagörelse, för i himlen behöver du inte det. Det är här du ska få del av välsignelser, för hela himlen är full av välsignelser, så det behöver du inte be om där. Alla Guds löften är till för dig här i tiden - just nu! Gud väntar att du ska komma och göra anspråk på dem. Du har tro nog att bli frälst, att bli helad, att bli döpt i den helige Ande. Du har tro nog att uppleva under. Utveckla den tro du har genom de här fyra stegen: 1. Ha en klar målsättning! 2. Måla din önskan klart och tydligt på ditt hjärtas pannå, och lev i den bilden! 3. Bed tills du får förvissning i ditt inre. 4. Bekänn det du fått förvissning om, tala om det som om du redan ägde det." Ur Skapande tro av Yonggi Cho, s.118-119

Vi har inget att förlora på att ta Gud på allvar. Absolut ingenting. Men en hel massa att vinna!
Sök först Gud rike och hans rättfärdighet så ska du få allt det andra också.
Söker du och jag Gud först kommer vi också att få allt det andra - dessutom blir det så mycket bättre när han som vet bäst och har all makt får vara med. Istället för att kämpa i egen kraft får vi lägga saken i Guds händer och låta honom komma med den kraft som behövs. Låta honom vara kraften. Lägg allt du gör i Herrens hand, han kommer att handla står det också någonstans i Bibeln.
"Men du vet inte hur just jag har det" - kanske du tänker. Nä, så kan det vara. I vilket fall bryr sig Gud om dig och ditt liv precis lika mycket som han bryr sig om mig. Så ta hans ord på allvar.

Inga kommentarer: