onsdag 24 februari 2010

om undervisning t.ex.

Det är många många tankar som tänks nu om dagarna. Så borde det kanske alltid vara men det är ändå inte alltid som de har utrymme att röra sig fritt. Men för det är det inte sagt att jag kommer ihåg någon fundering när jag väl sätter mig för att blogga. :)
Det har varit kul att vikariera lite. Röra sig i "verkligheten". Fast även frustrerande för jag ser undervisning som jag skulle velat göra annorlunda.... som inte på bästa sätt gynnar elevens lärande. Men det kan vara svårt att kunna påverka särskilt mycket när man bara kommer in och hälsar på en kortis. Jag hoppas jag drar lärdom och själv gör annorlunda när jag har egna klasser. Det kan ju t.ex. vara bra att ge elever de verktyg de kan behöva innan de ska ta tag i en uppgift så att man som lärare sen inte behöver lösa den åt dem... 
Ikväll har A och jag haft en liten familj på besök. En av dem läser till slöjdlärare och vi kom in på att i slöjden kan elever jobba med väldigt olika saker, undervisningen går oftast till på så vis. I språkundervisningen däremot jobbar eleverna vanligen med samma uppgift på samma sätt. Skulle man inte kunna erbjuda även språkelever olika sätt att lära sig förutsatt att målet med uppgiften är detsamma för alla? Ska hålla kvar den tanken och se vad den kan utvecklas till. Jag tror inte det är omöjligt. Men jag tror att det krävs att man tänker i nya banor om det ska fungera.
Jag är dödens trött. Nu blir det sängen!

Inga kommentarer: