onsdag 25 november 2009

underbara pensionärsliv

Det här kanske låter lite hemskt men vet ni -  jag längtar efter att bli pensionär. Ja. Att ha all tid som sin. Alldeles alldeles underbart! Under dagen då jag suttit här vid mitt skrivbord och min dator har jag hört paret som bor under mig. Jag hör tv-ljud, eller kanske är det musik... föreställer mig att de bakar, slöar framför tv:n, pratar, dricker kaffe... Och så är de såklart bara nöjda.
Självklart finns det avigsidor med pensionärslivet oxå, men snälla låt mig nu bara få leva lite i min dröm. 
Tänk så viktigt det är att luska ut vad vi mår bra av. Jag har t.ex. kommit fram till att jag inte mår bra av att dag ut och dag in sitta stilla vid ett skrivbord - även fast jag ju tycker att det är kul att läsa och skriva. Jag behöver få vara kreativ och mer aktiv med hela kroppen. Bara att igårkväll äntligen ta mig tid till att börja sy kuddfodralen, som jag köpte tyg till för ett bra tag sedan, gjorde mig gott. Jag fick skapa och göra något praktiskt.
Vet du vad du mår bra av?

4 kommentarer:

Micke sa...

Även detta känner jag igen mig i. Jag har sprungit i väggen fullständigt. Försöker tänka på julen som hägrar och bara beta av allt, en dag i taget...

Catrin sa...

Visst låter det lockande att bli pensionär - måste erkänna att den tanken har flugit genom mina tankar både en och två gånger! Nu är det snart endast 37 år kvar till pensionering för dig! :-) Uppmuntrande?! ;-)

Micke sa...

Vad kul att du var med, nästa gång blir det som i en riktig värderingsövning! Ja, du... jag vet inte. Kroppen och hjärnan är vansinnigt trötta. Tempot jag haft i höst har inte varit så hälsosamt men nödvändigt. Det där med C-uppsatsen har jag vetat länge, men jag trodde inte att man kunde göra en undersökning av den typen, tills Maria hjälpte till med formuleringen på forumet. Om du är osäker, bolla dina ideér med henne och andra där! Det var nyttigt. Man kanske, som i mitt fall, vet mer än man tror. Andra kan hjälpa en att sätta ord på det.

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen. Hoppas att du får en bra dag!!

Kram Marie