måndag 2 november 2009

Glöm inte bort att änglarna finns

Kanske är det så att när vi inte ber så blir änglarna stående hängandes över sina spadar i ren brist på energi... You´ve got the power skulle man kunna säga. Jag tror faktiskt att det är sant. Vi besitter makt. Gud är allsmäktig men har av någon anledning skapat den fria viljan och ställt sig i ett beroende till oss. Vill vi inte så tvingar han sig inte på. Lite samma samband tror jag det är i bönen. När vi ber händer det grejer. Och när vi inte ber... så får änglarna (=Guds sändebud) dåligt med energi och orkar inte, gör inte.

Jag skäms när jag kommer på mig själv med att be pyttepyttelite, eller kanske inte alls vissa perioder. Inte för att bön skulle vara ett krav vi har på oss att utföra utan för att det snarare är en stor möjlighet given till oss. I bön ligger vår kanske största möjlighet att påverka (och därmed inte sagt att gärningar inte behövs). Jag tror att bön kan bereda väg för oss då vi vill påverka världen till det bättre. 
Alla kan be. Det krävs ingen särskild skicklighet eller så. En man sa en gång att den viktigaste bönen att kunna är väldigt kort och lätt att komma ihåg: Hjälp.Hittar du inga andra ord så börja där.  

(Och vi kan såklart inte tvinga Gud till saker som inte ligger i hans natur. Det är inte makt i våra händer på det sättet att vi kan be fram illdåd eller så.)

Inga kommentarer: