onsdag 10 september 2008

same same but different

Åååh, jag vill blogga! Det händer alldeles för sällan att jag gör det och plötsligt började jag längta efter det.

Det märks att vardagen har kommit igång här i Ume igen. Jag springer på folk jag känner var tionde meter (bara lite överdrivet...) och har en massa för mig. Det är roligt. :) ..nästan jämt. Och tiden räcker så mycket bättre till nu när jag bor själv. Det är härligt att upptäcka. Dessutom får jag jobba! MYCKET bra eftersom jag har högre hyra och inget lån denna termin.
Idag har jag varit svensklärare hela dagen. Jag kunde inte ens svara på 6:ornas fråga om vilka vokaler som är mjuka och vilka som är hårda. Ett typiskt exempel på onödig kunskap vi behövt lära oss i skolan. Förhoppningsvis är jag mer kunnig i de ämnen jag en dag ska vara examinerad lärare. Men en sak har jag tänkt på idag som jag ska bära med mig: det är värdelöst att ha en klass utspridd på tre olika ställen under lektionen. Speciellt när det är datorer och mobiltelefoner med i bilden. Jag vill hellre ha klassen samlad inne i klassrummet så man har översikt över alla samtidigt.

"Men jag ska göra det hemma. Jag har så svårt att koncentrera mig på skolan."/en elev. Ja. Jag skulle oxå ha svårt att koncentrera mig om jag hela tiden hade mobilen framför mig och hundra låtar jag samtidigt ville lyssna på... Jag kan sakna tiden då det var självklart att lämna mobilen i skåpet under lektionen. Det är klart att själva närvaron av den distraherar en tonåring. Eller ja, kanske vem som helst. Det är precis som internet distraherar mig då jag ska plugga på datorn.
Ni kan ju räkna det som en högst tillförlitlig undersökning.

Nu blir det häng hos goda vänner!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hi my dear sister!
Allt bra uppe i kylan? ;)
Har ar allt valdigt bra!
Ska verkligen bli battre pa att lasa din blogg! Sa jag vet lite hur det ar med dig och vad som hander.
Du ar sa grym syster :D
Manga kramar fran the americanlittlebrother!