söndag 21 september 2008

m.a.g.n.u.s.

Så har även jag sett hela avsnittet av kanal 5s I ditt ansikte då Magnus Betnér talar i en kyrka. Jag trodde kanske att jag inte skulle tycka om det. Att han skulle göra fjantiga angrepp och provocera järnet. Men näe. Han höll sig till fakta och till egna uppfattningar. Han var seriös. Det är, enligt mig, bara bra att han tar upp saker som man kan tycka är väldigt underliga i bibeln - för de finns ju där, han hittade inte på några egna verser och påstod att de var från Bibeln. En enda grej reagerade jag, förresten, på. Att han verkade utgå ifrån att det inte finns homosexuella som är kristna och därav kan tänkas vilja gifta sig i kyrkan. Där har han i så fall fel.Jag känner att jag måste förtydliga vad jag menade i mitt förra inlägg med att det som står beskrivet i Bibeln lika gärna kunde handla om idag: jag syftade på de ställen där det står om under. Ledsen att jag var oklar om det. Jag syftade på de ställen (i nya testamentet) där människor blivit helade, där änglar besökt, där människor plötligt talar ord rakt in i en situation de inte har en susning om men prickar rakt in i eftersom de får tala ord från Gud, där lite mat räckte till flera tusen... Jag kan inte säga att det inte spelar någon roll att det finns frågetecken om ställen i Bibeln. Vissa frågor lämnar jag, andra vill jag gärna fundera över (-som t.ex. det där med Lot). Men att det finns en Gud kan jag inte förneka. Skulle jag förneka Guds existens skulle jag på samma gång tappa bort mig själv och allt jag någonsin upplevt, för är inte mina Gudsupplevelser sanna vad annat är då det?

Jag hoppas vi aldrig räds att ifrågasätta det vi tror på. Möjligtvis har jag sagt det förut, men i så fall säger jag det igen; finns det en Gud så tål han att ifrågasättas.

4 kommentarer:

Ida sa...

"finns det en Gud så tål han att ifrågasättas" --> Exakt! Säg det till pastorn som anmälde Betnér för hädelse.
Det måste ju bara vara bättre att folk ifrågasätter Bibeln där man tycker den är underlig, annars kanske man går runt och bara tänker att den är knäpp och inget mer... Det hade dock varit roligt att höra en diskussion kring det han ifrågasatte. Det har ju iofs blivit det efteråt kan man ju säga...

Hur skulle livet se ut om man inte kunde ifrågasätta saker och ting? För att dra det till sin spets skulle man då kunna säga att vi lika gärna kunde leva i en diktatur. Vi skulle kunna skippa det där med religionsfrihet t.ex.

Hmm, nu känner jag att jag tappar tråden. Hoppas du förstod vad jag menade. Det jag skulle komma fram till var iaf att jag tyckte Magnus Betnér var bra och att metodistpastorn från Vetlanda överreagerade en aning.

Jenny sa...

Jo jag förstår vad du menar. På ett sätt kan jag förstå den pastorns reaktion med, utan att för den skull hålla med om hans åsikt...jag vet inte hur jag ska förklara, varje grej jag testat att formulera har bara påminnt mig om att jag ju inte har en aning om vem han är och vilken kontakt med, och syn på, samhället omkring sig han har. Jag vet inte alls. Jag bara vet att det är så ohyggligt många olika faktorer som påverkar oss människor att tycka och tänka som vi gör och att det inte alltid är att vi märker om vi eg t.ex. styrs av rädsla för provocerande tolkningar eller ser genom något slags tunnelseende... Men jag vet att jag tycker det är tråkigt att han reagerade som han gjorde. Hans handling påverkar en hel massa svenskars syn på kyrkan. Förhoppningsvis inser vi att han, precis som vi, bara är människa. Var och en får väl sedan undersöka om hans agerande är något som Jesus skulle ha gjort.

Kram!

Anonym sa...

Ja, det d'a'r med lunchen 'a'r v'a'rkligen en besvikelse men jag ska h'o'ra med min v'a'rdmamma om jag kan ta med mig mat hemifran ist'a'llet som jag betalar som skolmaten annars skulle kosta.

Kramar!

Anonym sa...

Hej! Vet inte vad jag gjort men ditt nr är borta från min mobil. Sofia, Annika, Sarah och jag tänkte träffas en stund på NH imorgon kl 15. Kom!