söndag 15 maj 2011

Som hemma

Jag har bott här i snart 6 år och varje år tänker jag detsamma: våren är inte densamma här som hemma. Inte hösten heller för den delen. Båda är alldeles för korta. Vårarna här har knappt märkts. Ena dagen är det mössa och vantar på och nästa är det sommarvärme. Jag har verkligen saknat mellantinget: tiden då man får gå och njuta av att solen tinar fram allt igen - och att själv i lagom takt få tina fram. Jag har saknat tussilago och jag har saknat vitsippsklungor.

I år har jag hunnit märka våren. Kanske har hemmavårarna också bleknat så jag inte märker skillnaden lika väl längre.... Men i år har jag sett diken med tussilago och fått njuta av de små solarna. Och det bästa av allt: tack vare min svärmor har jag haft vitsippor på bordet! Hon har varje år hört mig sakna dem så i år såg hon till att jag fick några. Tack!

Inga kommentarer: