måndag 5 oktober 2009

Namnfilosoferande

I fredags kom vi att prata om namn att ge sina barn. Det finns ju många olika trender just nu. Den ena är att välja sådana som mest de allra äldsta bär men den andra trenden är ju att välja namn som är väldigt ovanliga för att de kanske inte ens setts som namn tidigare. Kanske är den trenden som vi berörde inte så stor just nu, jag vet inte så noga, men det var i alla fall att ge sina barn namn efter barnboks- och sagofigurer. Vi kom nämligen in på Bamse. Tänk det, att döpa din son till Bamse. :) Eller kanske få en lite Nalle-Maja och en Teddy? Vi skrattade och ingen av oss kände nog att: ja, det ska jag ge mina barn som namn!
Vi fortsatte spåna och det ena namnet efter det andra framkallade skrattsalvor:

Mini-hopp..
Farmor...
Husmusen...
Vargen...
Plötsligt utbrister Nils: BURRE!!
Hahaha, jag trodde det var det roligaste av allt!
Men dagen efter får jag ett sms av Ida med resultatet av Nils vidare funderingar i ämnet:
"De bästa barnnamnen inspirerat av Bamse är... Knocke och Smocke!"


Det här är absolut helgens roligaste. Helt säkert kan jag inte med att ge eventuella barn sådana namn, men ett par katter kanske?

4 kommentarer:

Catrin sa...

Tack, nu fick jag lite inspiration till "Åsa-Nisse"! :-)

Jenny sa...

Haha, ja det bjuder jag på :)

Micke sa...

Hahaha! Sånt där är ju så fruktansvärt kul! När Dana väntade Eli kom jag med en massa roliga förslag, men hon gillade bara ett; Soda (alltså läsk), men det hade jag snott från "Seinfeld"...

Jenny sa...

Men Micke, om du däremot skulle ge dina barn namn som JR och SueEllen skulle jag inte bli det minsta förvånad. :P