söndag 26 oktober 2008

I ärlighetens namn

Just nu känner jag två personer som i två helt olika fall är misstänkta för olagliga saker och indragna i förhör. Inte i något av fallen vet jag ännu om det blir åtal eller om det läggs ner. Men det har fått mig att tänka på saken. Jag som känner dessa båda personer är väldigt säker på att ingen av dem är skyldig till vad de anklagas för. Därför blir jag väldigt förvånad när jag får höra att de så otroligt tydligt behandlas som att de är det. Det de säger bemöts som att det helt självklart är en lögn och de står inför faktum att det kan hända att deras ord - ärliga ord - kanske inte är mycket värda. Vad är det för samhälle???
Visst. På ett sätt kan jag förstå. Det finns de som är skyldiga och i det längsta drar en vals och manipulerar för att ändå bli fri. Klart det finns sådana. Det har jag ju sett på film. Däremot är det väldigt få jag själv mött som betett sig så, men jag antar att det ändå är en del av verkligheten. Men för det måste det ju finnas utrymme till att tro att inte alla beter sig så och att det faktiskt finns de som säger sanningen.
Jag hoppas verkligen inte att någon av dessa två jag tänker på behöver utsättas för att bli dömda för något de inte är skyldiga till. Gode Gud jag ber att man ska tro på deras ord och att du ska ge dem kraft att stå fast vid sanningen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är minsann helknäppt, man förundras över att vissa saker ens funkar. Får innerligt hoppas att rättssytemets lyhörda öra öppnas gentemot sanningen.

Be strong lads!

Jenny sa...

I det ena fallet är förundersökningen nu nedlagd i brist på bevis, yes! Nu hoppas vi bara på det andra fallets nedläggning med...