tisdag 8 januari 2008

lärarjenny

Idag har jag lekt lärare! Har vikarierat på högstadiet. På spanskan. Man får verkligen en del att tänka på när man ska undervisa. Snacka om utvecklande jobb! Hur gör man t.ex. bäst när man har 7or, 8or och 9or i samma klass och alltså ska undervisa på tre olika nivåer samtidigt? Kul att jag får chansen att komma ut och vikariera så jag får chans att träna på det jag en dag ska vara utbildad till - med alla de varierande svårigheter jag då kan ställas inför. Jag pratar ju förresten riktigt bra spanska nu! Hörde på mitt eget uttal att det förbättrats. Man märker faktiskt sånt mycket bättre när man undervisar än när man är mitt i Spanien. Kanske för att man så tydligt hör kontrasten mellan spanska och svenska och att man anses vara den mest kunniga i rummet...

Lite läskigt är det dock när man inser att man så lätt glömmer sådant man tidigare visste... min utbildning är så lång så jag har dålig koll på vad jag lärde mig i början! Tur jag har tjocka pärmar som minns åt mig..ska göra en djupdykning i en av dem här framöver så jag minns A-kursen av det jag troligtvis ska läsa B-kursen av nu i vår: drama- och teaterpedagogik. Ser fram emot det. Blir skönt att gräva ner sig i något annat än spanska ett tag. Ombyte förnöjer.

Såklart blev jag alldeles pirrig när jag lovat att vikariera. En gång var jag van vid sådana situationer. Nu när det har gått ett tag kom jag på mig själv med att tänka vad skönt det skulle vara att bara fly från det utmanande och stanna hemma i det trygga. Men jag är gammal och vis vid det här laget. ;) Jag vet att det är värt att våndas lite. Oftast går det hur fint som helst och är roligt och lärorikt. Läste ett så träffande citat om det idag men nu kan jag tyvärr inte hitta det eller komma ihåg det så jag får återkomma med det i så fall. MEN BRA VAR DET! haha
Här kommer ännu mer Jimmy Needham. Dearly loved och så att ni kan lyssna denna gång.
(...det är inte Jimmy som gjort filmen...)


Kram!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmm låten var jättefin...:)KRAMAR!