torsdag 6 september 2007

Extraordinary goodlooking

Det här med att vi jämför oss med varandra är ju egentligen otroligt knasigt.

Om vi börjar med att det för många av oss är svårt att tro folk när de säger till en att man ser bra ut. Som att vi fått för oss att så kan det ju inte vara.
En kompis och jag filosoferade runt det här och kom på att vi haft en tendens att tolka sådana kommentarer vi fått som att vi ser EXTRA bra ut. Vilket fått till följd att jämförelsen med andra i allra högsta grad fortsatt sin galna tankegång, fast denna gång i en ännu värre berg-och-dal-bana eftersom att en situation då en annan tjej/kille verkar ses som att hon/han ser EXTRA bra ut ju gör att man petas från sin plats som den "extraordinary goodlooking" - och fallet ner till "en i mängden" känns alltid stort. ...tills man plötsligt får en skjuts upp igen av någon som försöker få en att inse verkligheten: att man ser bra ut.

På senare tid har jag däremot kommit lite mer till sans och insett att jag hållit på med denna galna jämförelse. Och trots att det låter knäppt (och jag ger er absolut tillåtelse att skratta åt det) så tror jag det är mycket mycket vanligare än vad vi först tror. Är det kanske så att även du känner igen dig i detta sätt att tänka om dig själv?? Jag och min vän kom skrämmande nog även på att detta sätt att tänka, jämförelsesättet, fört med sig att vi sett med nedvärderande ögon även på andra.

Men, på senare tid alltså, så har jag börjat se mig själv och människor runtomkring mig som vackra. Vi är ju goodlooking allihop! Egentligen, måste jag tillägga. Ofta möter jag de som jag vet skulle kunna vara så fina. Om de vågade blomma. Istället lever de i en falsk bubbla där de tror att de är menade att bara vara en hård knopp... (är det inte en talande bild??) ...och så stannar de, i många fall, där. Utan att blomma ut. Och det är kanske inte så konstigt heller när det troligen finns fler än jag som går runt och tittar på dem, och sig själva, med jämförelseglasögon.

Vet du. Du är bäst. Men för den skull så är inte de andra sämre. Jag tror det är just det så många missar. ALLA KAN VARA BÄST! Du kan gå runt och känna dig som bäst. Men, gör som jag tror Gud gör, se även på alla andra som att de faktiskt också är bäst. Då kanske vi till slut börjar tro på det. Och då tror jag faktiskt att det blir en bättre värld.

2 kommentarer:

Ida sa...

Yes! Jag visste väl att jag var bäst!! :)

Jenny sa...

hahaha, jaa! GO GIRL!! =D