tisdag 3 januari 2012

Hejdå 2011

Jul och nyår har passerat och vardagen smyger tillbaka. Jag tycker väldigt bra om de här första vardagarna efter ledighet.. när allt liksom inte har hunnit börja snurra igång. 

Ett nytt år med nya möjligheter ligger framför. Jag tycker om att summera året eller terminen som varit och blicka framåt mot den nya. Jag tycker om att utvärdera och fundera på vad jag framöver vill försöka prioritera eller förändra. Än så länge är kalendern rätt så tom och fastän det finns mycket jag skulle vilja fylla den med så ska jag planera in lugna helger. Helger då vi bara är hemma och utan gäster. Så att vi fullt ut kan njuta av det roliga för att det blir ett avbrott i det vanliga, och inte tvärtom. 

Nytt för mig är att det inte blir några godsaker på vardagarna. Enda skälet till att jag skriver det här är för att ni som jag umgås med ska veta och inte omge mig med en massa gofika. Eller, jo, det får ni väl, men så att ni vet att det inte är lönt att anstränga er med sådant för min skull för jag vill ändå inte ha.

Jag ska dessutom försöka lägga mindre vikt vid ordningen hemma när vi får besök. Det är inte hela världen om sängen står obäddad eller disken är odiskad. Jag ska inte ens kommentera det. En vän och jag har pratat om det de senaste månaderna och utmanat oss själva att tagga ner. Vi påverkar ju varandra när vi försöker visa upp någon slags perfekt bild. Exempelvis brukar det alltid vara kliniskt rent på min väns diskbänk och det var så skönt häromsistens när jag hälsade på och det såg lite halvstökigt ut! När vi bara visar upp den perfekta bilden pressar vi omedvetet (?) våra vänner till att göra likadant. Men ärligt, tycker vi mindre om varann om smutstvätten råkar ligga utspridd över toalettgolvet någon gång när vi hälsar på?

Ungefär så går mina tankar inför det nya året. 
Varmt välkommen 2012 - du kommer att bli ett bra år!


Inga kommentarer: