måndag 31 januari 2011

24/7-bön

Det blev en skön helg. Men tänk att jag skulle kunna vara ledig hur mycket som helst!

Kyrkorna i stan ordnar en bönevecka två gånger/år då det ställs i ordning ett rum dit man kan gå dygnet runt i en vecka. Jag var dit en sväng i lördags och det är så skönt. Man kan absolut be var som helst och hur som helst, men jag tar mig aldrig en hel timme när jag bara är i Guds närhet om jag bara är hemma. Då finns så mycket annat som stjäl min uppmärksamhet så plötsligt har min bön gått över i något helt annat. Men i bönerummet tillåter jag mig att bara vara. Att inspireras av andras böner. Att vara kreativ. Att skriva mina böner. Att tända ljus. Att lyssna in och inte bara rabbla upp sådant jag själv har på hjärtat. Att känna Guds närvaro. Att låta mina böner ta tid. Det är välbehövligt och avslappnande.

Gör oss lyhörda för din vilja,
så att vi dag för dag kan se dig allt klarare,
älska dig allt djupare
och komma dig allt närmare.
Ur En liten bönbok, Verbum

Inga kommentarer: