onsdag 26 mars 2014

Bemötande

Fick ett smakprov av vårens Ellos-katalog och var tvungen att skratta när jag kom till barnkläderna. På tjejtröjorna stod det Beautiful och på killtröjorna stod det Monster....! Varför inte skriva Fantastisk på unisextröjor??

Egentligen är det inte roligt alls. Jag tror på fullaste allvar att vi formas utifrån hur vi blir bemötta och att vi i dagens samhälle inte bara är kassa på att bemöta tjejer och killar på lika villkor utan att vi dessutom är fenomenala på att bemöta utifrån utseende och gärningar och bygga vårt självförtroende på det. Jag såg ett väldigt bra klipp från Nyhetsmorgon som handlade om just att i stället bemöta barnet utifrån dess inre jag och intressera sig för personen i sig; tankar, funderingar, känslor m.m. Måste träna på det känner jag för det är så ovant. 

2 kommentarer:

Catrin sa...

Och jag undrar när det kommer lila och rosa kläder UTAN volanger, fjärilar eller prinsessor! Varför inte en bild på en grön bil på en rosa t-shirt?!

Jenny sa...

Precis!!