måndag 20 juni 2011

Med gott mod

På föräldragruppen pratades det om att man kan bära på väldigt olika känslor inför förlossningen. Ofta är det kanske inte så positiva känslor det handlar om - om man ens vill tänka på den. Jag försvann iväg inom mig och försökte sätta ord på vad jag känner... och jag märkte att jag känner mig väldigt lugn. Det här var för en vecka sedan och sedan dess har jag flera gånger kommit på mig själv med att bli så där pirrig som jag varit alldeles i början av ett förhållande... Det där pirret som jag kommit på inte definierar kärlek eller ens att vara kär utan helt enkelt att vara förväntansfull och spänd på vad som ska komma. Min känsla inför förlossningen är alltså förväntan. Eller, åtminstone förväntan inför att få träffa vårt barn och få lära känna det, och för att få göra det så måste jag ju först igenom förlossningen så den är i sig förknippad med förväntan. Det känns otroligt skönt att känna så och jag vet att jag har profylaxkursen att tacka för det, för det var i och med den som förlossningen blev något konkret och Albin och jag fick verktyg för att tillsammans ta oss igenom den så bra som möjligt. Det skulle inte förvåna mig om jag reagerar med att bli glad den stund då jag märker att värkarna börjar... men det får vi väl se...!

4 kommentarer:

fjings sa...

Då jag började känna värkar låg jag tyst i sängen och kände mig alldeles, alldeles lycklig! Sen att det inte kändes så under hela förlossningen är väl förståeligt, men den första stunden då man bara visste inom sig att det SNART sker - det är lycka!

Jenny sa...

Nä (eller ja), jag förstår absolut att det inte känns så roligt hela tiden direkt. Men att det får vara den "omslutande" känslan är ju fantastiskt. Jag tror säkert det påverkar i någon mån, kanske med den där lilla extra orken när man tror att man inte orkar mer.

fjings sa...

By the way, har läst någon annan oxå som gått profylaxkurs och hade en annan syn på förlossningen (än mig). kanske jag ska flytta till sverige om jag ska ha fler barn, så jag oxå får gå en sån kurs.

Catrin sa...

En trebarnsmamma som jag känner sa till mig när jag väntade Charlie att alla hennes förlossningar hade varit olika så hon menade att hon inte kunde säga hur det var att föda - det lugnade i alla fall mig på något sätt... När dagen D kommer är det bara att spänna fast sig i bergochdalbanestolen och hänga med - man anar vad som kanske väntar och pirret finns där mer eller mindre hela tiden! Känslorna går upp och ner, ibland är förlossningen en seg uppförsbacke och helt plötsligt känns det som om man flyger på moln (både på naturlig väg och på konstgjord ;-)Kan tänka mig att göra om resan i alla fall! :-)