tisdag 22 juni 2010

förväntan och sånt

Nu är jag färdig lärare!!

Det såg mörkt ut att hitta jobb, de fanns bara på ställen som innebar flytt. Och vi vill inte flytta. Inte nu. Till slut började jag misströsta något... Annars brukar jag alltid vara lugn och lita på att det ordnar sig - Gud har ju en tanke! Han fixar. Men när tiden gick och inget eventuellt jobb kom i sikte undrade jag vad hans tanke var. Ska jag bara gå och fördriva tid i höst när det finns så mycket att göra här i världen? Även om Guds tidsperspektiv är annorlunda än vårt så hade jag svårt att se logiken i att jag som redo att kasta mig in i uppgifter bara skulle sitta på rumpan i höst... Då var det som att jag förnam en undran ifrån Gud vad det var jag önskade inför hösten. Jag kunde räkna upp följande:
- Att få jobba som spansklärare.
- Att kunna bo kvar här i lägenheten, att arbetet alltså inte är längre bort än att det är möjligt.
- Att det ska finnas möjlighet för mig att även bidra med mina dramakunskaper.
- Att anställning ordnar sig i början av sommaren så att jag sedan kan slappna av och vara ledig och obekymrad.
- Att det inte är heltid.

Bara någon dag senare kommer en tjänst ut 2-3 mil härifrån! Den första i närheten! Jag tänker direkt: där är mitt jobb! Dagen efter kommer tre ytterligare tjänster ut 13 mil bort - de skulle vara möjliga men kändes inte lika klockrena. Min ansökan till tjänst nr 1 hinner jag inte skriva tidigare än att jag skickar in den sista ansökningsdag. Dagen därpå ringer de och vill att jag ska komma på intervju. Intervjun går rätt så bra; vi fick bra kontakt och jag lyckades svara på alla frågor utan att i efterhand undra över vad jag egentligen sa. Fast jag har så lite erfarenhet så jag vet inte så noga vad "bra" i såna sammanhang innebär. Åker därifrån med en osäker känsla inom mig eftersom jag fick reda på att jag inte var den enda sökande. Redan senare samma dag ringer de och erbjuder mig tjänsten!

Fastän det hela tiden kändes som att tjänsten var för mig så vågade jag inte räkna med det. Men det var den! Jag kan inte se de på något annat sätt, alla mina ovan nämnda önskningar verkar dessutom stämma in. Jag behövde bara förvänta mig att Gud skulle svara.

Ha din glädje i Herren, han ger dig allt vad ditt hjärta begär. Lägg ditt liv i Herrens hand. Lita på honom, han kommer att handla. Psaltaren 37:4-5

Gör er inga bekymmer, utan när ni åkallar och ber, tacka då Gud och låt honom få veta alla era önskningar.
Filipperbrevet 4:6

5 kommentarer:

fjings sa...

Vad fint min vän!! Det är som man inte verkar tro på det fast man vet att "för den som tror på Gud samverkar allt till det bästa...." Eller nåt sånt... Många många kramar!! Snart får vi ses!!

Timmy sa...

Jisses vad tiden gått fort Jenny! Ett stort Grattis till din färdighet och allt annat bra som hänt :-)
Hoppas att du får en superbra sommar också!!

Johanna sa...

Grattis syser. Tänk om gud kunde ge mig ett jobb oxå. Vore ju väldans trevligt!

erica sa...

Grattis vännen!!! Så grymt gött för dig!!! Ska herr & fru åka neröver mot gamla hemtrakter något? Om så är fallet, vill hon ses nåt då? Stora kramar!

erica sa...

Ja men det skulle ju vara skitskoj! Skrik till när du hittar en lucka! :D Kramis!