onsdag 29 april 2009

Mer tid tack!

Hur ska man hinna med sig?
Är det möjligt att som heltidsjobbande människa hinna med allt därutöver som man/jag vill fylla sitt/mitt liv med? Till störst del vardagliga saker. Det är så otroligt mycket jag vill.


Igår hamnade jag i ett samtal om hur det kan komma sig att det, som vi såg det, generellt sett är killar som blir bäst på saker. Som tar sig till toppen. Som satsar. Vårt samtal landade i att det kanske är mer vanligt att en tjej satsar på allt istället för att rikta in sig på en specifik sak att bli bra på, och så når hon inte toppen i något utan förblir ganska bra på flera saker. Jag kände absolut att det stämde på mig, hur det nu än stämmer i det stora hela:
- Jag vill väldigt gärna vara en otroligt duktig oboist, men jag vill inte satsa min tid på att gå musikhögskola eller prioritera att öva framför att vara social.

- Jag vill bli hur bra som helst på spanska men att åka utomlands ett helt år prioriterar jag inte framför att vara hemma i Sverige och samtidigt hinna med vänner och livet här.
- Jag vill vara vältränad och ha bra kondition, men jag prioriterar inte fasta träningspass framför att vara social utan försöker hinna med det däremellan då tid och ork finns - vilket resulterar i att min träning infaller väldigt oplanerat nu och då.

- Jag trivs otroligt bra som ledare och vet att jag är bra på det, men går ledarengagemang ut över mina relationer så bär det mig emot.
- ...och så vidare. Jag skulle kunna nämna många fler exempel.

...Intressant att ställa upp det så här. Det blir tydligt att det trots allt är mina vänner, mina relationer, som står mig varmast om hjärtat. Det är dem jag inte vill prioritera bort. Men vet ni vad det ironiska är? Att de, precis som alla andra saker, inte får särskilt stor plats när jag försöker hinna med allt samtidigt.
Men jag vill verkligen inte välja bort någon del. Och om detta är lite av ett problem nu, hur blir det då inte sedan då jag dessutom kanske har ett heltidsjobb?
Jag kanske får sluta att engagera mig i saker... Fast. Jag engagerar mig ju i sådant som jag tycker det finns mening med, och som jag vet att jag kan bidra till genom att vara med.

Åååååååh.

3 kommentarer:

Liselott sa...

Åh, jag känner samma sak; hur ska det bli när man har heltidsjobb!? Men jag tror att man får försöka dela upp sina intressen och lite av varje hela tiden :) Kram

Catrin sa...

Måste, man alltid ha ett heltidsjobb?! Jobbar 50% nu och är 50% föräldraledig - trivs jättebra med det! MEN jag hinner ändå inte allt som jag vill hinna med :-)

Jenny sa...

Att jobba 50% skulle faktiskt vara ett väldigt lockande alternativ. Blir spännande att se hur livet ser ut då jag kommer ut på arbetsmarknade. MEN, vi kommer nog aldrig att hinna med precis allt vi skulle vilja. :)