onsdag 28 maj 2008

Hit och dit - hur lätt som helst!

Det är konstigt med tiden. Eller.... jo, det tycker jag i och för sig också, men det jag egentligen ville säga är att jag tycker det är konstigt hur man nu kan förflytta sig så långt på så kort tid. Jag tror inte riktigt att jag alltid lyckas hänga med i mina egna förflyttningar!
T.ex. kommer jag ihåg att det kändes riktigt skumt att komma hem till Sverige på eftermiddagen och på kvällen lägga sig i sin egen säng i Umeå och minnas att man samma morgon vaknat i Madrid... Två helt olika världar, rätt långt ifrån varandra, och ändå kan man besöka dem båda på en och samma dag.

I helgen var ett annat sådant exempel. Resan började i torsdags. Albin och jag börnade ner till Sundsvall. På fredag börnades det vidare ner till Valdemarsvik, i Östergötland. Vi träffade delar av min släkt som jag väldigt sällan träffar, och tillsammans firade vi min farmor som nu är 80 år. Hux flux var det söndagmorgon och dags att påbörja den långa resan tillbaka upp till Umeå igen. Men inte tog det någon evighet att färdas de 90 milen! Vi var framme rätt tidigt på kvällen. Och allt var som vanligt igen. Semestern varade bara ett ögonblick.

Valdemarsvik är ett otroligt fint ställe. Jag skulle gärna lägga ut bilder för jag tror det finns många fina men för en gångs skull använde jag mig av min kamera med vanlig film. Men jag rekommenderar er att åka dit, strosa genom de kulliga gatorna, se de fina stenhusen med sina trädgårdar inkilade lite hit och dit, utsikten, hamnen... Jag kan inte låta bli att tänka bakåt i tiden när jag går där. Valdemarsvik har lyckats behålla en hel del av sitt forna jag. Hoppas de inte moderniserar bort det alltför mycket så att det gamla tappas bort - som det gjorts på så många andra ställen.

Jag är rätt fascinerad av att tänka mig in i hur livet kan se ut på olika ställen....och även under olika år... Hur lätt var det att förflytta sig tvärs genom halva Sverige när min farmor var liten?


4 kommentarer:

Anonym sa...

jag har också tänkt på det där nyligen.. tänk om det inte funnits ens bilar.., då skulle det tagit en evighet bara att färdas ett par mil.

Hoppas allt är bra med dig =)

/Timmy

Anonym sa...

Hello my dear! ...måste bara fråga, vad är börna? :) en ny glosa för min del :)

Jenny sa...

hahaha, jaaa, hur ska man översätta det....en synonym kanske är att man rejsade.. =) Slang för att köra skulle man nog kunna säga. Köra så det brinner -->burn...kanske från början, jag har ingen aning. Det kanske rent av är ett ord som bara jag tycker är fullt normalt, vet faktiskt inte... Fast SÅ fort körde vi inte, jag menade mest att vi helt enkelt körde =)
Kram!

Anonym sa...

Låter som ett ställe jag skulle tycka om.. "valdemarsvik" ...
*smakar på namnet* Jo, det får bli ett stopp i sommarens semesterresa!! ;o) Sköt om dig flickan, jag tycker så mycket om dig!!