måndag 9 december 2013

Sjukt nöjd

Fick ärva en massa kläder från en bekant och Hildas garderob blev genast väldigt rosa. Jag är inte särskilt för rosa och har aldrig varit. Det är inte så att jag inte alls kan låta Hilda ha rosa på sig men jag vill att det ska vara varierat. Färgglatt. Jag kan nästan säga att jag är allergisk för när människor uttrycker att det finns kill- och tjejfärger. Jag blir provocerad när Joel får ett blått lapptäcke och Hilda ett rött ("Jag vet ju att du inte gillar rosa"). Det som provocerar mig är inte färgerna i sig utan stereotypen. Det provocerar mig att mina barn placeras i fack och att de utifrån dem sedan bemöts på olika vis - inte för dem de är utan utifrån om de är kille eller tjej.

Så vad gör man med en hel massa fullt användbara MEN rosa kläder? 
Man färgar! Jag blev sjukt nöjd.  

1 kommentar:

Johanna sa...

Fantastiskt! Både klädfärgningen och åsikterna =)

Och så fick jag en liten klump i magen för volangbodyn. MEN, kunde inte låta bli för den var så söt.

Annars tror jag du vet var jag står också =)

Kram